Skip to main content

„Prawdopodobnie najlepszy cruiser, jaki kiedykolwiek zbudowaliśmy”

Powyższe słowa zostały wypowiedziane przez stocznię, która wyprodukowała ponad 6 500 jachtów w ciągu ostatnich 43 lat i jest uznawana za jedną z najlepszych marek na świecie. Dyrektor generalny X-yachts Kræna Brincka Nielsen wraz z całym zespołem z dumą zaprezentował nowy projekt jachtu żaglowego Xc 47.

Idealny bluwater cruiser?

Xc 47 to początek zupełnie nowej generacji serii XCruising. Koncepcja została zbudowana w oparciu o lata doświadczeń i chęć dostosowania się do rosnącej liczby żeglarzy poszukujących prawdziwego bluewater cruisera.

W skrócie, Xc 47 to elegancki cruiser o wysokich osiągach, zbudowany do bezpiecznej i komfortowej żeglugi po oceanach. Ogromny nacisk został położony na projekt, który sprawi, że żegluga z załogą będzie bezpieczna i łatwa.” – mówi Thomas Mielec, dyrektor ds. projektowania i inżynierii w X-Yachts.

Wielu naszych klientów marzy o wypłynięciu w długi rejs, często dookoła świata. Dzięki temu jachtowi będą gotowi i zdolni do osiągnięcia tego celu.”

 

Projekt jachtu został dostosowany do potrzeb współczesnego żeglarstwa. Podróże po błękitnych wodach, odbywają się z małą załogą, często tylko z kilkoma członkami, o czym zespół projektowy pamiętał od samego początku.  Układ kokpitu został zaprojektowany tak, aby dać sternikowi możliwość obsługi wszystkich lin. Cztery kabestany – po dwa na każdej burcie – umieszczone są przed kołami sterowymi. Wszystkie istotne liny trymerskie poprowadzone są w kanałach pod pokładem od masztu do stanowiska sterowania, z zaciskami dostępnymi dla sternika. Oprócz stworzenia efektywnej przestrzeni roboczej, taki układ kokpitu pozostawia miejsce na wygodną przestrzeń życiową, przy czym obsługa żagli skoncentrowana jest przy stanowisku sternika.

Na dużym pokładzie rufowym mieszczą się wygodne siedzenia o pełnej szerokości, umieszczone za kołami sterowymi. Jak przystało na prawdziwy jacht morski, kokpit jest głęboki, dobrze chroniony i bezpieczny dla każdego członka załogi.

Semi-deck saloon

„Wprowadziliśmy coś, co lubimy nazywać „semi-deck saloon.” – mówi Thomas Mielec.

Pierwszą rzeczą, na którą większość ludzi zwraca uwagę, patrząc na linie, jest kształt nadbudowy.

„To rozwiązanie zapewnia lepszy widok załodze, która znajduje się pod pokładem. Przestrzeń ta daje większą ilość naturalnego światła i daje możliwość zastosowania wielopoziomowych podłóg.”

Dyrektor generalny Kræn Brinck Nielsen podkreśla:

„Duńskie wzornictwo i architektura słynie z czystego i ponadczasowego stylu, a X-Yachts zawsze było częścią tej tradycji. Właściciele X-Yachtów często mówią o wyjątkowych emocjach które towarzyszą im, gdy wchodzą na pokład. Znamy te uczucia i chcemy je udoskonalać i ulepszać za każdym razem. Patrząc na Xc 47, jestem dumny z tego, jak daleko zaszliśmy.”

Zaktualizowany projekt Xc

Linie kadłuba zachowały głębokie sekcje dziobowe w kształcie litery V, rocker i wyższy nawis rufowy z poprzednich modeli Xc, zapewniają dobrze znaną, wygodną żeglugę morską.

Ponadto, rufowa część Xc 47 ma nowoczesną, szerszą sekcję, zawierającą subtelny łagodny profil, który zapewnia stabilność, lepsze osiągi i więcej miejsca w kabinach rufowych pod pokładem.

Pełnowymiarowa makieta nowego modelu

Tym razem proces projektowania przebiegał inaczej.” – wyjaśnia Tomasz Mielec.

„Zbudowaliśmy pełnowymiarowy model, tzw. makietę, którą można przechylić do 20 stopni. O ile mi wiadomo, jesteśmy jedyną stocznią, która kiedykolwiek to zrobiła. Dało nam to unikalną platformę testową z możliwością testowania różnych scenariuszy projektowych w rzeczywistych sytuacjach. Możliwość poruszania się w środowisku fizycznym wyeliminowała wiele długich dyskusji, ponieważ każdy mógł od razu poczuć i wyczuć, jakie powinno być właściwe rozwiązanie. Nie tylko w warunkach, jakie panują, gdy jacht jest zacumowany, ale także jak działają rzeczy podczas żeglugi, gdy łódź jest przechylona.”

Xc 47 zbudowany jest z pełnej, próżniowej warstwy epoksydowo-szklanej i słynnej, sygnowanej stalowej ramy. Miejsca narażone na duże obciążenia są wzmocnione włóknem węglowym, aby stworzyć mocniejszy jacht bez dodawania nadmiernej wagi.

Xc 47 zostanie wprowadzony na rynek na początku 2024 roku.